|
Ob besedi antioksidant večina ljudi pomisli na vitamine, največkrat na vitamina C in E, ki ju danes, v obliki velikih kapsul lahko kupimo v vseh lekarnah. Novejše raziskave pa so potrdile, da se veliko naravnih antioksidantov nahaja v pijačah.
Snovi v teh pijačah nas lahko zaščitijo pred škodljivimi učinki oksidantov oz. snovmi z lastnostjo oksidanta. Te pridejo v naše telo z vdihavanjem ali pa jih tvorijo celice v telesu, kot normalen naraven proces. Nekajletne raziskave so pokazale škodo, ki jo povzročijo prekomerne količine oksidantov v telesu. Nekatere snovi oz. spojine vsebujejo kisik, druge pa ne. Edina njihova skupna lastnost je manjkajoči elektron. Zaradi tega je taka spojina primorana ukrasti en elektron drugi spojini, ki je navadno blizu njej. Sedaj tudi tej spojini manjka elektron in tudi ta ga mora ukrasti drugi, da bo zopet cela. Tako se začne dolga, verižna reakcija. Rezultat teh reakcij je škoda, ki jo spojine povzročijo na celicah, celice lahko celo odmrejo. Oksidacija je tudi primaren proces, s pomočjo katerega se naš imunski sistem bori proti škodljivim vsiljivcem (virusi, bakterije) ali pa odstrani stare in obolele celice. S sproščanjem antioksidantov v telesu se ta verižna reakcija prekine, vendar le za kratek čas. Na žalost se z leti produkcija antioksidantov v telesu zmanjša. S tem, ko njihova učinkovitost pada pa se poveča učinkovitost in delovanje oksidantov, ti s svojim povečanim delovanjem povzročijo škodo na zdravem tkivu. Vsekakor pa ima oksidacija pomembno vlogo pri več degenerativnih boleznih, kot je na primer mašenje žil.  Stene arterije obložene s plastjo holesterola.
Raziskave so pokazale, da oksidacija holesterola (lipoproteinov) pripomore k pretvorbi lipoproteinov v maščobne obloge. Zato znanstveniki velikokrat testirajo potenicalne koristi dietnih antioksidantov tako, da merijo njihovo zmožnost preprečevanja oksidacije LDL (low density liproteins). Takšne raziskave so izvedli v velikem prehrambenem podjetju Nestle. Prejšnje raziskave, ki so jih izvajali v podjetju Mars Inc., proizvajalcu bonbonov M&M's, so pokazale, da temna čokolada v telesu sproži veliko koristnih reakcij, ki upočasnijo razvoj arteroskleroze. Študije drugih gostiteljev so pokazale, da čaj vsebuje potenicalne antioksidante – flavonoide. Kvantiteto spojin, ki jih konzumiramo s čajem, povezujejo z zdravjem srca. Tako so se v Nestle-ju odločili narediti nekaj raziskav napram odkritjem v čaju in kavi. V julijski številki Agricultural an Food Chemistry je Myriam Richelle, Nestle-jeva raziskovalka, skupaj s svojimi kolegi objavila rezultate, ki potrjujejo dejstvo, da je nekaj antioksidantov res prisotnih v vročem kakavu, vendar ne toliko kot npr. v kavi. POZABIMO NA ZELIŠČNE ČAJE? Znanstveniki so izvedli zanimivo raziskavo. Skuhali so skodelico močne kave ali čaja, ali pa so zmešali kakavov prah z vročo vodo, da bi naredili vročo čokolado.  
Nato so prostovoljcem vzeli nekaj krvi in prefiltrirali plazmo, k vsebuje delce LDL. V vsaki seriji so vzorcu plazme oz. LDL delcem dodali majhno vrednost ene od pijač. Nastali mešanici do dodali znan oksidant. Ugotovili so, da je v mešanici (LDL in znan oksidant), ki je vsebovala eno od pijač, potekala oksidacija precej manj intenzivno, kot pa v mešanicah brez pijač. Zaščita teh pijač je bila indicirana s časom, ki je potekel, da se je začela oksidacija LDL. In daljši je ta čas, boljšo zaščito nudijo snovi v pijači oz. tem kasneje se bo začela oksidacija. V tem poskusu je kava preprečevala oksidacijo LDL-ov kar od 5 do 16 ur, kakav od 3.5 do 7.5 ur, zeleni čaj od 3 do 5.5 ur, črni čaj od 1 do 4.5 ure in zeliščni čaji le od 6 minut do ene ure. To pomeni, da zeliščni čaji vsebujejo najmanj antioksidantov. Takšni časovni razponi so posledica tega, da v različnih deželah pripravljajo te pijače na različne načine. Ugotovili so, da bolj ko je pijača koncentrirana (bolj je močna), boljši antioksidativni efekt ima.
Kaj pa se zgodi, če pijači dodamo mleko?
 Raziskovalci so predpostavili, da je mleko najbrž povezano z antioksidativnimi substancami v eni ali celo v večih navedenih pijačah. Želeli so raziskati, kako dodatek mlečnega izdelka oz. mleka vpliva na antioksidante v pijačah. Raziskovalci so zmešali toliko mleka, da je ustrezalo 10% zavretega, prekuhanega mleka in dodali 66 vol% kakava ali ostalih pijač. Na njihovo presenečenje niso odkrili nobenih časovnih sprememb, kar je pomenilo, da mleko ne zavira niti pospešuje delovanje oksidantov v pijačah, ki pretežno vsebujejo kofein, tein ali kakšna druga »poživila«. Zanimivo je tudi dejstvo, da pri kavi brez kofeina niso dobili drugačnih rezultatov, tudi taka kava ima antioksidativne učinke. V začetku leta so Japonski znanstveniki dokazali, da je kvantiteta oksidiranega LDL v krvi posameznika povezana z boleznimi srca. Odkrili so celo, da zelo majhne količine alkohola v kavi povečajo delovanje antioksidantov.  Torej, vsi na irsko kavo…
Vir: www.sciencenews.com pripravila Natalija Bohinc |